Friday, February 25, 2011

hanya DIA~~~

Actually entry nie should be release on 23th feb ari tu.. aku da siap taip2.. cume.. entah laa.. something bothering me and aku tak jadi nak post hari tu.. hari nie baru la terdetik nak post.. tu pon pas edit balek sikit2.. hehehe..






today is her befday.. befday dia yang ke 47 tahun.. if she were here.. mesti kitorang satu family pegi makan besar kat kedai... i really miss that moment.. walaupon da 7 tahun ia berlalu.. tapi masih segar dalam kotak fikiran ini.. and baru aku sedar.. sepanjang dia ada.. aku tak pernah bagi hadiah befday kepadanya.. aku nak bagi.. tapi aku tak tahu nak bagi apa.. tapi.. dia penah cakap kat aku.. 


"kalo ain belajar rajin2.. tak malas2.. selalu dapat nombor terbaik dalam kelas.. tu pon da cukup buat mak.."


sejak tu.. aku belajar rajin2.. sepanjang aku sekolah rendah... dan sekolah agama.. tiap2 tahun nama aku ada sebagai penerima hadiah untuk anugerah kecemerlangan sekolah.. dari darjah 1 sampai darjah 6.. sekali je dia datang tengok aku amek hadiah.. dulu aku tak paham.. aku merajuk ngan dia.. sebab dia tak dapat datang majlis anugerah tu.. aku tak paham yang dia kene jaga adek2 aku yang masih kecik tu.. aku cakap ngan dia yang dia lagi sayang adek2 aku dari aku.. sangat cam budak2 time tu.. haha.. bila da masuk tingkatan 1.. da susah sikit... tapi dia cakap tak pe la.. yang penting result jangan la teruk2 sangat...


dia la yang ajar aku kemas rumah.. masak.. basuh baju... lipat baju.. cuci kasut sekolah.. siram pokok bunga depan rumah... macam2 laa.. dia kata anak dara tak baik malas2... dulu dia sangat rajin memasak.. balik sekolah ada je lauk dalam tudung saji.. kadang2 kalau rajin petang2 dia buat kuih... dia pon pandai menjahit baju kurung.. dia amek upah jahit baju kurung dari jiran2.. nak tolong ayah.. tambah pendapatan keluarga.. ye la.. time tu hidup tak la senang mana.. tapi bahagia.. masa bulan puasa la dia paling busy.. banyak giler orang tempah baju tok raya.. lepas sahur mesti dia tak tido tok siapkan tempahan2 tu.. kesian aku tengok dia.. aku la yang teman dia sambil tunggu azan suboh.. tpi sayang.. aku tak sempat nak mewarisi kemahiran itu daripadanya.. 


bulan oktober 2004.. dia selalu mengadu sakit perut.. dan sejak itu.. dia kerap ke klinik tok berjumpa doktor.. pada satu hari tu.. dia telah ditahan wad tok pemeriksaan lanjut.. aku semakin risau akan kesihatannya.. cuti sekolahku dihabeskan di dalam wad menemani dia.. masa tu.. aku tak tahu apakah penyakit yang menimpa dirinya.. ayah cakap.. takde pape.. hari berganti hari.. minggu berganti minggu... dia maseh tidak boleh keluar dari wad itu.. penah la jugak dia keluar.. tapi terpaksa masuk balik sebab kurang air dalam badan.. pada satu hari.. dia perlu menjalani pembedahan membuang jangkitan kuman pada hati.. doktor cakap pas nie dia boleh sembuh... lepas pembedahan tu.. dia dibenarkan pulang.. dia sangat gembira dapat pulang ke rumah... walaupon mukanya nampak sangat pucat dan lemah.. masa kat rumah.. dia jemput kawan2 dia datang makan2.. jumpa sedara mara.. dia nampak seronok sangat......


tanggal 8 dis 2004.. seminggu lepas dia di rumah... pagi suboh... ayah aku kejutkan kami.. ayah kata dia tak bangun2.. ayah nak kejutkan dia untuk solat suboh.. kami pon pergi la ke  bilik ayah... kami kejutkan dia... tapi dia tetap tak bangun2.. adikku da mula menangis.. aku menggoncang kuat tubuhnya.. namun.. tiada respon.. aku mula meninggikan suara... 


"mak.. mak.. bangun la makk... mak jangan la cam nie.....bangun la mak...."


ayahku memanggil jiran kami untuk memeriksa dia.. dan akhirnya.. pagi itu.. dia disahkan meninggal dunia.. aku mula menangis.. meraung... tidak dapat menerima kenyataan itu... aku ditenangkan oleh jiran2ku... setelah aku mula sedar.. ayahku menyuruhku mandi dan menukar baju.. pagi itu.. jenazahnya telah di bawa ke surau untuk dimandikan.. dan untuk pertama kalinya.. aku memandikannya.. dan mengapankannya.. setelah itu.. aku mengucup dahinya buat kali terakhir... jenazahnya telah di bawa ke johor untuk dikebumikan di kampung.. 


semenjak pemergiannya.. ku rasakan.. separuh dari jiwaku pergi... hilang entah ke mana.. hidup aku tak lagi sempurna seperti orang lain... namun begitu.. aku perlu terus kuat.. demi adek2ku...




p/s- for those yang maseh ada mak/ibu/mummy/umi or ape2 la panggilan tok mak korang tu... sayangi la mereka sementara korang maseh ada masa untuk menyayangi mereka.. mereka la yang mengandungkan korang 9 bulan 10 hari and jaga korang sampai korang da besar gajah sekarang.. bahagiakan la mereka.. dan ingat.. syurga itu trletak si telapak kaki ibu...

No comments: